pædagogisk Konsulentvirksomhed
Dunn & Dunns læringsstile

Dunn og Dunns læringsstile


Dunn og Dunns teori om læringsstile er en model, der fokuserer på at forstå, hvordan individer bedst lærer ved at tilpasse læringsprocessen til deres unikke præferencer. Ifølge denne teori har hver person en bestemt læringsstil, som er påvirket af fem nøglefaktorer: miljømæssige, følelsesmæssige, sociologiske, fysiologiske og psykologiske præferencer.

  • De miljømæssige præferencer omfatter faktorer som lys, temperatur, lyd og møblering, der skaber et ideelt læringsmiljø for den enkelte.
  • Følelsesmæssige præferencer dækker over motivation, vedholdenhed og strukturbehov, mens de sociologiske præferencer handler om, hvorvidt en elev foretrækker at arbejde alene, i grupper eller med en autoritetsfigur.
  • Fysiologiske præferencer relaterer til tid på dagen, kost, bevægelse og brug af sanser under læring.
  • Endelig omfatter de psykologiske præferencer kognitive stilarter, såsom om eleven lærer bedst sekventielt eller globalt.

Dunn & Dunns teori understreger, at der ikke findes én universel tilgang til læring, og at forståelsen af individuelle læringsstile kan hjælpe med at skabe mere effektive undervisningsstrategier. Teorien er ofte blevet brugt i uddannelsessammenhænge til at tilpasse undervisningen og fremme elevernes succes.

Privacy policy

OK